Saturday, May 22, 2010

Kecil-kecil cili api

Buat pasukan Jerman , Piala Dunia edisi zoo afrika kali ini adalah yang terakhir buat Joachim Löw . Anak kelahiran Schönau (Jerman barat) berusia 50 tahun ,  ini adalah satu-satunya jurulatih yang menunjukkan prestasi konsisten . 

Diawal kariernya bersama Jerman , beliau adalah jurulatih pertama yang berjaya memenangi perlawanan lima kali berturut-turut . Dr Theo Zwanziger , presiden GAM ( Deutsher Fußball-Bund ) sendiri telah memuji beliau dengan kata-kata keyakinan yang seperti dewa . Löw pernah bermain untuk 12 kelab berasingan dan menjadi jurulatih kepada 10 kelab . Pengalaman luas dari segi taktikal membolehkan beliau mengambil iktibar dari pengalaman dahulu dan menyerapkannya kedalam skuad pasukan bolasepak Jerman .

Untuk edisi terakhir ini , beliau menyenaraikan pemain muda untuk skuad provisional ( list 27 orang ) . Mereka adalah
Manuel Neuer (24) ,
Mesut Özil (22) , muka-muka familiar ;
Andreas Beck (23) , 
Jérôme Boateng (22) , 
Sami Khedira (23) , 
Toni Kroos (20) ,
Marko Marin (21) , 
Thomas Mueller (21) , 
Serdar Tasci (23) ,
Christian Träsch (23) , muka-muka yang pernah dilihat dalam pasukan utama dan ;
Dennis Aogo (23) , 
Holger Badstuber (21) , muka-muka baru ..

Hampir separuh dari provisional skuad diisi oleh anak-anak muda belia . Mereka tidak memilih untuk merempit dan hanya melepak di tebing-tebing sambil memetik gitar , bila ade chicks lalu , menyewiit , tetapi memilih untuk berjuang untuk negara Jerman . Yang mana akan jadi pilihan Löw ? 
Neuer dan Ozit nampak kompem . Mueller , Kroos ,Tasci dan Boateng pun nampak kompem . Tetapi ingat , ini adalah edisi terakhir Löw . Beliau pasti inginkan sesuatu . Apa kata anda ?

Edisi kali ini juga adalah yang terakhir buat Klose dan mungkin juga buat Butt . Selalunya bila last-last ni macam-macam akan jadi . Ingat lagi Zidane ? Adakah kali ini , Löw yang akan headbutt orang lain ? sama-sama kita tunggu .

Dah ada astro untuk mengikuti perkembangan Piala Dunia ? Dah ejas RTM dan TV3 kasi clear ?
Belum dan tak berdaya ?
Tidak mengapa . Untuk perkembangan terkini Piala Dunia , anda hanya perlu tekan butang subscribe . ataupun dengan mudahnya butang follow . tiada caj dikenakan !
sokker die nasie om te verenig

1 comment:

  1. kahkah sempat lagi tu promote piala dunia kat last2 ayat tu,haha

    ReplyDelete